Overhalt motor til samme kvalitet som ny!
Fabrikkoverhalt motor: Motorene demonteres til hver minste detalj, rengjøres omhyggelig med spesielle kjemikalier og ved høy temperatur. Blokker og topplokk undersøkes for sprekkdannelser med avanserte metoder. Deretter bygges motoren opp i samsvar med originalprodusentens spesifikasjoner til nøyaktighet og toleranse. Se på bildene hvilke deler som alltid erstattes med nye, og hvilke som overhales.
Alle bensinmotorer kan kjøres på blyfri bensin.
Bensinmotorer leveres som hel motor inkl register og nødvendige monteringspakninger, men uten ytre komponenter som starter, dynamo, tenningssystem, innsprøytningssystem, manifolder, svinghjul etc. Vanligvis kan vi også levere shortblokk (uten bunn og topp).
Dieselmotorer leveres som angitt for bensinmotorer, men kan ofte også leveres med dyser og innsprøytningspumpe. Dieselutstyret er da ferdig montert på motoren og innsprøytningstidspunkt er korrekt innstilt.
Ved salg av motor forutsettes innbytte av den gamle motoren.
Alle komponentene i motoren kontrolleres hver for seg. På bilde 1 vises hvilke deler som heloverhales
for deretter å gjennomgå svært grundige tester før de godkjennes for gjenbruk.
De komponentene som utsettes for stor slitasje, og derfor har kortere levetid, erstattes alltid av nye originaldeler.
Det fremgår av bilde 2 hvilke deler vi snakker om. Tekniske forbedringer fra bilfabrikanten integreres umiddelbart i fabrikkens produksjon.
På denne måten garanteres motoren å ha samme kvalitet som den fra originalfabrikken.
Sjekk følgende før motoren startes
Kjør motoren på startmotoren med frakoblede tennpluggledninger for bensinmotor; uten dieseltilførsel for dieselmotor,
til oljetrykkslampen slukker. Dette under forutsetning at bilfabrikken tillater det. Hvis lampen ikke slukker etter rimelig tid,
fyll filteret med olje og sprøyt olje inn i oljekanalen fra en oljekanne.
Når motoren er startet:
Bensinmotor: Motoren skal ikke belastes før den har nådd arbeidstemperatur. Det bør kjøres med varierende turtall, og belastningen kan økes av og til i korte perioder for en bensinmotor.
Dieselmotor: En dieselmotor skal ikke innkjøres altfor forsiktig. Det vil da kunne bli dannet et belegg på sylinderveggen, bestående av metallpartikler, sot og andre kjemiske produkter. På grunn av lavt trykk fra stempelringene, er det en mulighet for at dette belegget ikke forsvinner. Dette «emalje» belegget fyller og dekker honemønsteret og reduserer sylinderveggens evne til å holde på olje. Dersom dette belegget først har dannet seg, vil det ikke lenger være mulig med en skikkelig innkjøring. En rimelig belastning vil presse den øverste stempelringen godt moto sylinderveggen og hindre dannelsen av dette «emalje» belegget. Motoren bør ikke kjøres på tomgang i mer enn 5 minutter under innkjøringsperioden. I de første 1000 km anbefales det å kjøre motoren på 60-80 % av maksimal ytelse.
For både bensin- og dieselmotorer gjelder ikke å presse motoren på lave turtall; gir heller ned og la motoren gå på høyere turtall.
Etter 2000-3000 km regnes motoren ferdig innkjørt. Skift olje og filter etter de første 1000 km;
deretter etter bilprodusentens anvisninger (gjerne litt oftere).