Byttemotor & motoroverhaling

 

Overhalt motor til samme kvalitet som ny!

Fabrikkoverhalt motor: Motorene demonteres til hver minste detalj, rengjøres omhyggelig med spesielle kjemikalier og ved høy temperatur. Blokker og topplokk undersøkes for sprekkdannelser med avanserte metoder.  Deretter bygges motoren opp i samsvar med originalprodusentens spesifikasjoner til nøyaktighet og toleranse. Se på bildene hvilke deler som alltid erstattes med nye, og hvilke som overhales.

Alle bensinmotorer kan kjøres på blyfri bensin.

Bensinmotorer leveres som hel motor inkl register og nødvendige monteringspakninger, men uten ytre komponenter som starter, dynamo, tenningssystem, innsprøytningssystem, manifolder, svinghjul etc. Vanligvis kan vi også levere shortblokk (uten bunn og topp).

Dieselmotorer leveres som angitt for bensinmotorer, men kan ofte også leveres med dyser og innsprøytningspumpe.  Dieselutstyret er da ferdig montert på motoren og innsprøytningstidspunkt er korrekt innstilt.

Ved salg av motor forutsettes innbytte av den gamle motoren.

 

motor1
motor2
motor3

 

 

Følgende krav gjelder for godkjennelse av byttemotor:

  1. Utstyret på returmotoren må være som på den nye motoren, f.eks. dersom den nye motoren er levert med vannpumpe, må den gamle motoren også inkludere denne, selv om den er ødelagt.
  2. Returmotoren må være av samme type som den nye.
  3. Utvendige, synlige, skader godtas ikke uten tilleggsbetaling.
  4. Olje må være avtappet. Rengjøring av eventuelt oljesøl vil kunne bli fakturert.
  5. Returmotoren må sendes i original transportstativ (ikke kast boltene som fester den til stativet).
heloverhalte deler

Heloverhalte deler:

Alle komponentene i motoren kontrolleres hver for seg. På bilde 1 vises hvilke deler som heloverhales
for deretter å gjennomgå svært grundige tester før de godkjennes for gjenbruk.

nye deler

Nye deler:

De komponentene som utsettes for stor slitasje, og derfor har kortere levetid, erstattes alltid av nye originaldeler.
Det fremgår av bilde 2 hvilke deler vi snakker om. Tekniske forbedringer fra bilfabrikanten integreres umiddelbart i fabrikkens produksjon.
På denne måten garanteres motoren å ha samme kvalitet som den fra originalfabrikken.

Her er noen av bilmerkene vi selger byttemotorer til:

Audi
Peugeot
Nissan
Skoda

Volkswagen
Citroen
Opel
Volvo

Mercedes
Renault
Ford
Hyundai

BMW
Mitsubishi
Fiat

Her er noen av bilmerkene vi selger byttemotorer til:

Audi
Volkswagen
Nissan
Skoda
Peugeot
Citroen
Opel
Volvo
Mercedes
Renault
Ford
Hyundai
BMW
Mitsubishi
Fiat
motor

innkjøring av motor

Sjekk følgende før motoren startes

  • Korrekt oljemengde
  • Alle bolter og muttre er korrekt tiltrukket
  • Tannremmen har riktig stramming
  • Kjølesystemet er helt utluftet og fylt opp med riktig type kjølevæske

Når motoren er startet:
Kjør motoren på startmotoren med frakoblede tennpluggledninger for bensinmotor; uten dieseltilførsel for dieselmotor,
til oljetrykkslampen slukker. Dette under forutsetning at bilfabrikken tillater det. Hvis lampen ikke slukker etter rimelig tid,
fyll filteret med olje og sprøyt olje inn i oljekanalen fra en oljekanne.

Bensinmotor: Motoren skal ikke belastes før den har nådd arbeidstemperatur. Det bør kjøres med varierende turtall, og belastningen kan økes av og til i korte perioder for en bensinmotor.

Dieselmotor: En dieselmotor skal ikke innkjøres altfor forsiktig. Det vil da kunne bli dannet et belegg på sylinderveggen, bestående av metallpartikler, sot og andre kjemiske produkter. På grunn av lavt trykk fra stempelringene, er det en mulighet for at dette belegget ikke forsvinner. Dette «emalje» belegget fyller og dekker honemønsteret og reduserer sylinderveggens evne til å holde på olje. Dersom dette belegget først har dannet seg, vil det ikke lenger være mulig med en skikkelig innkjøring. En rimelig belastning vil presse den øverste stempelringen godt moto sylinderveggen og hindre dannelsen av dette «emalje» belegget. Motoren bør ikke kjøres på tomgang i mer enn 5 minutter under innkjøringsperioden. I de første 1000 km anbefales det å kjøre motoren på 60-80 % av maksimal ytelse.

For både bensin- og dieselmotorer gjelder ikke å presse motoren på lave turtall; gir heller ned og la motoren gå på høyere turtall.
Etter 2000-3000 km regnes motoren ferdig innkjørt. Skift olje og filter etter de første 1000 km;
deretter etter bilprodusentens anvisninger (gjerne litt oftere).